wtorek, 24 maja, 2022
katolicy.net.pl
No Result
View All Result
  • Login
  • News
  • Filmy
  • Prawdy wiary
  • Biblia
  • Duchowość
  • Problemy charyzmatyczne
  • Cuda eucharystyczne
    • Polska
    • Austria
    • Belgia
    • Argentyna
    • Kolumbia
    • Francja
    • Egipt
    • Chorwacja
  • Pytania
  • Świadectwa wiary
  • Ateizm
    • Karol Fjałkowski
    • Łukasz Wybrańczyk
  • Życie społeczne
  • News
  • Filmy
  • Prawdy wiary
  • Biblia
  • Duchowość
  • Problemy charyzmatyczne
  • Cuda eucharystyczne
    • Polska
    • Austria
    • Belgia
    • Argentyna
    • Kolumbia
    • Francja
    • Egipt
    • Chorwacja
  • Pytania
  • Świadectwa wiary
  • Ateizm
    • Karol Fjałkowski
    • Łukasz Wybrańczyk
  • Życie społeczne
No Result
View All Result
katolicy.net.pl
No Result
View All Result
Home Ciekawe

Dlaczego obchodzimy Wielkanoc?

Fargo by Fargo
16/01/2020
in Ciekawe
Reading Time: 6 mins read
0
Podaj dalejPodaj dalejPodaj dalejPrześlij dalej

READ ALSO

Ukryta prawda nicującego światożercy – krytyka przekonań Karola Fjałkowskiego

Na skale czy na piasku? – Czy biblijni chrześcijanie to tylko antykatolicy?- bp Andrzej Siemieniewski

Obserwuj zmiany we wpisie
( 0 Obserwujących: )
X

Obserwuj zmiany we wpisie

E-mail : *

Niektórzy twierdzą, że Jezus nie życzył sobie, aby obchodzono pamiątkę Jego zmartwychwstania. Nie uznają świąt Wielkanocy, mówiąc, że mają one „związek z pogańskimi bogami”.
Prócz stałego niedzielnego upamiętniania zmartwychwstania Chrystusa, chrześcijanie stanowiący „Ciało Pana” (1Kor 12:27), mieli prawo szczególniej uświęcić osobę Syna Bożego i dzień Jego zwycięstwa nad śmiercią; por. Rz 14:6
ST, który zapowiadał przyszłe zdarzenia, ukazał nam nasze święto Wielkanocne jako Dzień Pierwocin (pierwszych plonów zboża) w Izraelu (Kpł 23:10n.). Święto to przypadało na 50 dni przed Pięćdziesiątnicą, to znaczy Zielonymi Świątkami (Kpł 23:15n.), ale zaraz po święcie Paschy (Kpł 23:5). Była to niedziela („w następnym dniu po szabacie” Kpł 23:11). W NT „pierwocinami” (1Kor 15:20, 23 BT-przypis) i „ziarnem” (J 12:24, Łk 8:11) nazwany jest Jezus, który zmartwychwstał w to święto Izraela. W tym dniu świątecznym należało się radować (por. Ps 118:22nn.; patrz pkt 34.1.8). Chrześcijanie więc, po zmartwychwstaniu Chrystusa, nadali temu świętu nową treść, stosując się do słów, że jest „to ustawa wieczysta” Kpł 23:14. Z tego widać, że święto nasze ma biblijne pochodzenie, a nie pogańskie.
Twierdzą, że powinno się obchodzić tylko pamiątkę śmierci Chrystusa, a nie Jego zmartwychwstanie.
Obchodzenie pamiątki Ostatniej Wieczerzy nie miałoby żadnego sensu, gdyby Chrystus nie zmartwychwstał i dlatego fakt i dzień powstania ze śmierci Jezusa jest tym, z którego wypływają wszystkie inne święta (1Kor 15:12-20). 1P 1:3 mówi, że „On w swoim wielkim miłosierdziu przez powstanie z martwych Jezusa Chrystusa na nowo zrodził nas do żywej nadziei”.
Kościół nie tylko obchodzi święto Wielkanocy, ale i uroczyście upamiętnia Ostatnią Wieczerzę w Wielki Czwartek oraz w wielkim skupieniu rozważa śmierć Pana w Wielki Piątek i Sobotę (por. Mt 9:15).
Twierdzą także, że Kościół pierwszych wieków nie upamiętniał zmartwychwstania Jezusa.
NT ukazuje radość Apostołów i uczniów w dniu zmartwychwstania Chrystusa (Mt 28:8, Łk 24:41, J 20:20). Była to pierwsza Wielkanoc i pierwsze ich święto. Chrystus w dniu swego powstania z martwych wykładał uczniom (tak jak my dziś) o swym zmartwychwstaniu (Łk 24:46). Czy my nie mamy wzorować się na Jezusie i Apostołach? Zmartwychwstanie Jezusa stało się dla Apostołów i dla nas centralnym wydarzeniem, o którym nauczamy (Dz 1:22, 2:31, 3:15, 4:10, Rz 8:34, 1Kor 15:1-23).
Wielkanoc w pierwotnym Kościele
Euzebiusz (ur. 260) w „Historii Kościoła” (V:24,16, IV:14,1, IV:26,2 – cytuje za Melitonem [II w.]) podaje, że jeden z Ojców Apostolskich, Polikarp (†155), udał się do papieża Aniceta w celu uzgodnienia daty Wielkanocy wobec zaistniałych wtedy sporów. Anicet zaś stwierdził, że „należy trzymać się zwyczaju prezbiterów, swych poprzedników” (jw. V:24,16). Świadczy to o istnieniu tego święta w tych latach. Podobnie Polikrates polemizował na temat daty Wielkanocy z papieżem Wiktorem (189-199), przez co potwierdza to, że Kościół święcił zmartwychwstanie Pana (Euzebiusz [ur. 260] „Historia Kościoła” V:24,6 i 9). Pisał też, że Kościół obchodził Wielkanoc w niedzielę opierając się na „tradycji apostolskiej”. Wymienił on też, powołując się na Ireneusza (ur. 130-140), papieża Sykstusa (115-125), za którego czasów świętowano zmartwychwstanie Pana („Historia Kościoła” V:23,1 i V:24,14).
 
Epifaniusz (†403) w dziele pt. „Herezje” (70:9) podaje, że około 135 r. niektórzy „prezbiterzy popierający obrzezanie” kwestionowali istniejące święto Wielkanocy (obchodzone w niedzielę) starając się preferować święcenie dnia 14 Nisan, to znaczy pamiątkę śmierci Chrystusa, nawiązując do daty żydowskiej Paschy. Nikt jednak nie negował w tym czasie upamiętniania zmartwychwstania Chrystusa w każdą niedzielę.
Orygenes (ur. 185) wspomina: „Zmartwychwstanie Pańskie obchodziliśmy nie tylko raz w roku, ale ciągle, każdego ósmego dnia [por. J 20:26]” („Homilie o Księdze Izajasza” 5:2).
„Didaskalia” napisane tuż po 200 r., zawierające opis nauk i zwyczajów chrześcijańskich, podawały: „Zbierzcie się i nie będziecie spali, będziecie czuwali całą noc w modlitwie i we łzach, będziecie czytali Proroków, Ewangelie i Psalmy, aż do trzeciej godziny w nocy, która następuje po sobocie. Wówczas zakończycie post, złożycie ofiarę, będziecie jedli i radowali się, albowiem Chrystus – zapowiedź naszego zmartwychwstania – Zmartwychwstał” (21:14).
Ireneusz (ur. 130-140) pisząc o Wielkanocy zaznaczył, że „jest to święto ważne na równi z dniem Pańskim” (Fragment 7), „tylko w niedzielę należy obchodzić tajemnicę zmartwychwstania Pańskiego” („Historia Kościoła” V:24,11 Euzebiusz [ur. 260]).
Tertulian (ur. 155) w „O wieńcu” pisał: „w niedzielę nie godzi się pościć (…) tym samym przywilejem cieszymy się od Wielkanocy do Pięćdziesiątnicy” (3:4).
Nieprawdą jest, więc to, że chrześcijanie pierwszych wieków nie znali Wielkanocy. Wyżej wymienione pisma starochrześcijańskie nie mówią o wprowadzeniu tego święta, lecz opisują je jako istniejące od czasów apostolskich.
Uważają, że obchodząc pamiątkę Ostatniej Wieczerzy powinniśmy obchodzić datę (tzn. 14 Nisan), a nie dzień (tzn. czwartek wieczorem), bo ta data nawiązuje do święta Paschy. Przypada ona w różnych latach innego dnia tygodnia.
Kościół obchodząc Wielkanoc czyni to w pierwszą niedzielę po 14 Nisan. W związku z tym nasz Wielki Czwartek przypada czasem 14 Nisan.
Chociaż Jezus spożył Ostatnią Wieczerzę rzeczywiście 14 Nisan, na dodatek w czwartek wieczorem, to jednak Chrystus ustanowił wtedy nową uroczystość na Jego pamiątkę (Łk 22:19) i nie wiązał jej przyszłościowo z Paschą, która była obchodzona ku czci Jahwe (Wj 12:14); por. Kol 2:16n. Uroczystość zorganizowana przez Jezusa odbyła się o dobę wcześniej niż u Żydów (J 18:28). Chrystus ustanowił swoją Wieczerzę „po wieczerzy” paschalnej (Łk 22:20, 1Kor 11:25), którą odtąd zaprzestano organizować.
Chrystus, mówiąc podczas Ostatniej Wieczerzy o Eucharystii, nie mówi nic o spożywaniu w przyszłości baranków, gorzkich ziół ani o dacie 14 Nisan (Wj 12:8, 18), charakterystycznych dla święta Paschy. Jezus jeden raz „został złożony w ofierze jako nasza Pascha” (1Kor 5:7). W związku z tym Pascha chrześcijańska trwa zawsze (Hbr 10:10), w przeciwieństwie do Paschy starotestamentowej, którą obchodzono tylko raz w roku. Chrystus jest barankiem paschalnym na zawsze (J 1:29, Ap 5:6, 22:3). Widać więc, że Ostatnia Wieczerza nie jest zmienioną Paschą, lecz nową uroczystością chrześcijan upamiętnianą szczególnie w Wielki Czwartek.
Nigdzie w NT, gdzie jest mowa o spożywaniu Ciała i Krwi Pańskiej, nie jest napisane, że ma się to odbywać tylko 14 Nisan.
1Kor 11:23 mówiąc o ustanowieniu Eucharystii: „Pan Jezus tej nocy, kiedy został wydany”, akcentuje raczej dzień (tzn. czwartek) niż datę.
Pisząc o śmierci Chrystusa Ewangeliści mówią o dniu (piątek tzn. dzień przygotowania – J 19:31, Łk 23:54), a nie o dacie (także o dniu zmartwychwstania – Mt 28:1, Mk 16:2).
Uczą, że ponieważ napisane jest: „przaśni jesteście. Chrystus bowiem został złożony w ofierze jako nasza Pascha. Tak przeto odprawiajmy święto nasze…” (1Kor 5:7n.), to w związku z tym oznacza to, że tylko jeden dzień (święto) jest tym, w którym spożywa się chleb i wino.
Niektóre przekłady NT inaczej oddają tekst 1Kor 5:8, na przykład „świętujmy tedy” (ks. Dąbr.), „A tak świętujmy” (ks. Wu.), „świętujmy więc” (komentarz KUL), „Obchodźmy zatem święta wielkanocne” BP. Tekst 1Kor 5:7 mówi o tym, że Chrystus raz jeden, na zawsze został ofiarowany, jako nasza Pascha. Święto więc dla chrześcijan nie przypada tylko jednego dnia, lecz trwa ciągle. Analogicznie było z szabatem, czyli odpoczynkiem i świętem, który dla Izraelitów był danym dniem, a dla chrześcijan jest każdym dniem w społeczności z Jezusem, teraz i w wieczności (Hbr 4:9, Mt 11:28n., Ap 14:13), i jest to ciągłe „dziś” (Hbr 4:7). Podobnie nie tylko jednego dnia mamy być „przaśni” (1Kor 5:7), lecz zawsze, na wieki. Nie wyklucza to szczególnego uświęcenia Wielkiego Czwartku (ustanowienie Eucharystii) i Niedzieli Zmartwychwstania Pańskiego. Tekst 1Kor 5:8 nie wymienia spożywania chleba i wina, więc nie tylko ono jest wyrazem świętowania.
Uczą: „Jezus nie kazał swym naśladowcom obchodzić ani rocznicy jego urodzin, ani zmartwychwstania; ustanowił jedynie Pamiątkę swej ofiarnej śmierci (Rzymian 5:8).
Chrystus przede wszystkim nie zabronił powyższych czynów. Jezus wielu rzeczy „nie nakazywał” swoim słuchaczom i uczniom, a jednak przyzwalał na różne czyny. Przykładowo nie miał nic przeciwko temu by kobieta całowała Jego stopy (Łk 7:38, 44). Nie wstrzymywał Apostołów przed oddawaniem Mu pokłonu (Łk 24:52). Nie dał dyspozycji jak Go mają pochować (J 19:39), itd. W związku z tym obchodzenie rocznicy narodzenia Jezusa czy Jego zmartwychwstania jest wyrazem szacunku dla Niego. Komu Chrystus jest drogi, temu każda chwila Jego życia jest warta szczególnego upamiętnienia.
 
 

Print Friendly, PDF & Email
0
Tags: święta wielkanocnezmartwychwstanie

Related Posts

Ukryta prawda nicującego światożercy – krytyka przekonań Karola Fjałkowskiego
Ateizm

Ukryta prawda nicującego światożercy – krytyka przekonań Karola Fjałkowskiego

25/10/2021 - Updated on 01/11/2021
Ciekawe

Na skale czy na piasku? – Czy biblijni chrześcijanie to tylko antykatolicy?- bp Andrzej Siemieniewski

27/02/2020
Ciekawe

Abp Lenga mocno odpowiada na zakazy bp. Meringa (TW Lucjan).

22/02/2020
Next Post

Celibat - kontekst biblijny

Benedykt XVI: celibat to „kwestia ontologiczna”, a nie opcjonalna

Subscribe
Połącz za pomocą
Login
I allow to create an account
When you login first time using a Social Login button, we collect your account public profile information shared by Social Login provider, based on your privacy settings. We also get your email address to automatically create an account for you in our website. Once your account is created, you'll be logged-in to this account.
DisagreeAgree
Powiadom o
guest
I allow to create an account
When you login first time using a Social Login button, we collect your account public profile information shared by Social Login provider, based on your privacy settings. We also get your email address to automatically create an account for you in our website. Once your account is created, you'll be logged-in to this account.
DisagreeAgree
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Społeczności:

Newsletter

Zapisz się, aby otrzymywać info o nowościach na stronie.
W razie problemów sprawdź: SPAM

Najnowsze:

Abp Viganò mocno o Wielkim Resecie, pandemii, szczepieniach i broni niekonwencjonalnej.

Abp Viganò mocno o Wielkim Resecie, pandemii, szczepieniach i broni niekonwencjonalnej.

25/11/2021 - Updated on 28/11/2021
Droga do Boga: Jak radzić sobie z pokusami? - cierpienia oczyszczające duszę

Jak radzisz sobie z oschłością w modlitwie? – cierpienia oczyszczające duszę.

16/11/2021 - Updated on 25/11/2021
Premiera pieśni Kecharitomene – łaski pełna – zespołu Laudate Deum

Premiera pieśni Kecharitomene – łaski pełna – zespołu Laudate Deum

14/11/2021
Solidarni z Libanem – wspomóż kraj św. Szarbela – dni Solidarności z Kościołem Prześladowanym.

Solidarni z Libanem – wspomóż kraj św. Szarbela – dni Solidarności z Kościołem Prześladowanym.

14/11/2021
Droga do Boga: Jak radzić sobie z pokusami? - cierpienia oczyszczające duszę

Droga do Boga: Jak radzić sobie z pokusami? – cierpienia oczyszczające duszę

13/11/2021

Dziś polecamy jeszcze:

    Translate to:

    pl Polish
    be Belarusiancs Czechen Englishfr Frenchde Germanit Italianpl Polishru Russiansk Slovakes Spanishuk Ukrainian

    O nas

    Witamy w naszym serwisie.
    Napisz do nas: kontakt@katolicy.net.pl

    Społeczność

    Ostanie wpisy:

    • Abp Viganò mocno o Wielkim Resecie, pandemii, szczepieniach i broni niekonwencjonalnej.
    • Jak radzisz sobie z oschłością w modlitwie? – cierpienia oczyszczające duszę.
    • Premiera pieśni Kecharitomene – łaski pełna – zespołu Laudate Deum
    • Solidarni z Libanem – wspomóż kraj św. Szarbela – dni Solidarności z Kościołem Prześladowanym.

    Newsletter

    Zapisz się, aby otrzymywać info o nowościach na stronie.
    W razie problemów sprawdź: SPAM
    No Result
    View All Result
    • Start
    • Biblia
    • Prawdy wiary
    • Cuda eucharystyczne
    • Duchowość
    • Problemy charyzmatyczne
    • Pytania
    • LGBT
    • Ateizm
      • Karol Fjałkowski
      • Łukasz Wybrańczyk
    • Ewangelizacja
    • Świadectwa wiary
    • Życie społeczne

    © 2022 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

    Welcome Back!

    Sign In with Facebook
    Sign In with Google
    OR

    Login to your account below

    Forgotten Password?

    Retrieve your password

    Please enter your username or email address to reset your password.

    Log In
    Katolicy.net.pl
    wpDiscuz
    0
    0
    Would love your thoughts, please comment.x
    ()
    x
    | Reply